18.10.2017
WESELE. POPRAWINY

W streszczeniach rzecz brzmi prosto. Inteligent z miasta żeni się z chłopką. Potem rzeczywistość się skomplikowała. Rozpadły się wspólnoty, w których ludzie żyli całe życie, wieś migrowała do miasta, chłopskie dzieci poszły na studia. Przyszły zmiany. Nastała demokracja, wraz z nią przybył kapitalizm, a ponowoczesność stawiała na „tu i teraz”, podważała wagę tradycji i ciągłości.

Na scenie spotykają się różne pokolenia Polaków. Pokolenie naszych dziadków i rodziców, których doświadczenia rzeźbiły ruchy płyt tektonicznych historii i przemian społecznych. Są medium, żywymi ogniwami łączącymi nas z minionym czasem. W ich prywatnych „historiach weselnych” odbijają się losy Polski i Polaków, a rodzinne mitologie stają się częścią wielkiej narracji historycznej. Pokolenie dwudziestolatków, których nie łączą doświadczenia wojen, strajków, spania na styropianie. To o nich mówią Millenialsi, pokolenie Y. Ważne dla nich daty określa nie historia, ale konsumpcja i popkultura – pierwsze portale społecznościowe, fast foody na ulicach, nowe narkotyki, coraz cieńsze laptopy, podróże bez paszportu, muzyka z całego świata w kieszeni spodni.

Są i ci najmłodsi. Co ukształtuje ich doświadczenia – tego nie wiemy.
Co ten międzypokoleniowy dialog z Wyspiańskim, seans zbiorowej pamięci, powie nam o nas samych i dzisiejszej Polsce?
Czego się boimy, wstydzimy, czego pragniemy?

Lubimy myśleć o Polsce jako o projekcie utraconej wspólnoty, wprost z roztańczonej karczmy z „Pana Tadeusza”, gdzie ludzie różnych stanów, wyznań, majętności zgodnie wsłuchują się w grę żydowskiego cymbalisty.

Tymczasem Wyspiański demaskuje tę iluzję, a kolejne wystawienia „Wesela”, które towarzyszyły polskim przemianom i dramatycznym wydarzeniom na przestrzeni lat, są dowodami fiaska i utopii pragnienia, aby myśleć o Polsce w ten sposób.

Czy naszym losem jest wyruszać wciąż na nowo, w kolistym melancholijnym  ruchu wiecznego powrotu, po złoty róg, jak Jazon po złote runo? Budzić się wciąż po kolejnych Weselach, z kacem nieodrobionej historii, wypartych win, ukrytych strachów, z nadzieją, że tym razem się uda?

Zapraszamy na poprawiny.

Magdalena Zaniewska

 

recenzje:
„Wesele. Poprawiny”. Liber o Wyspiańskim nie mówi nic nowego. Nie musi. To powtarzanie narodowego rytuału
Witold Mrozek | wyborcza.pl | 2017
25 października 2017 

Lęki poranne
Piotr Dobrowolski | teatralny.pl | 2017
17 listopada 2017

W chaosie weselnych zabaw – o spektaklu Polskiego Teatru Tańca
Stanisław Godlewski | taniecPOLSKA.pl | 2017
15 grudnia 2017

A to Polska właśnie | Teatralia. Internetowy magazyn teatralny

 

Spektakl wziął udział w IV edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej "Klasyka Żywa"

 

 

 

belka_ klasyka żywa

 

Polski Teatr Tańca realizuje projekt "Wesele. Poprawiny: w głąb tradycji, w rytm tańca" w ramach programu Kultura dostępna. 

logotypy belka

 

 

wesele miniatura

 

 

 

 

premiera:
13 października 2017
CK ZAMEK w Poznaniu

 

REALIZATORZY:

reżyseria:
Marcin Liber

scenografia i kostiumy:
Mirek Kaczmarek

muzyka:
RSS B0YS

opieka dramaturgiczna:
Magdalena Zaniewska

opieka choreograficzna:
Iwona Pasińska

konsultacja ds. folkloru:
Leszek Rembowski

reżyseria światła:
Mirek Kaczmarek

koordynator ds. produkcji:
Natalia Gorzelańczyk

asystenci kostiumografa:
Adriana Cygankiewicz, Krystian Szymczak

światła:
Przemysław Gapczyński

akompaniament:
Zuzanna Majewska

obsługa projekcji:
Mateusz Fabiś

obsługa sceny:
Grzegorz Potocki

 

OBSADA:

obsada premierowa:
Urszula Bernat-Jałocha, Fabian Fejdasz, Julia Hałka, Paulina Jaksim, Jerzy Kaźmierczak, Zbigniew Kocięba, Katarzyna Kulmińska, Paweł Malicki, Marcin Motyl, Marta da Pinto (stażystka), Michał Przybyła, Adrian Radwański, Katarzyna Rzetelska, Sandra Szatan, Dominik Więcek, Emily Wong oraz seniorzy i juniorzy z grupy Movements Factory

obsada aktualna
Amy Basley, Evelyn Blue, Julia Hałka, Paulina Jaksim, Katarzyna Kulmińska, Katarzyna Rzetelska, Sandra Szatan, Emily Wong - Adryańczyk, Kacper Bożek, Jerzy Kaźmierczak, Zbigniew Kocięba, Dominik Kupka, Paweł Malicki, Daniel Michna, Michał Przybyła, Adrian Radwański oraz seniorzy

produkcja:
Polski Teatr Tańca

współprodukcja:
Centrum Kultury ZAMEK

czas trwania:
90 min.