21.04.2022
GRANICE NATURY - GRANICE KULTURY | 2. edycja festiwalu
tytuł festiwalu oraz data 27 kwietnia, w tle na zdjęciu dwie osoby w białych strojach przytulają się z czułością
tytuł festiwalu, zdjęcie w ciemnym zielonym kolorze, mężczyzna nagi leży skulony na ziemi
tytuł festiwalu oraz data 27 kwietnia, Narodowe tańczenie
tytuł festiwalu oraz data 27 kwietnia, Kurka Wodna
tytuł festiwalu oraz data 27 kwietnia, Salve Regina

2. Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca Granice natury - granice kultury rozpocznie się 27 kwietnia

Pierwsza, zeszłoroczna edycja festiwalu była realizowana online, w tym roku po raz pierwszy spotkamy się na żywo a gościć będziemy zespoły i twórców z Norwegii, Austrii, Boliwii i Polski.

Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca Granice natury - granice kultury zderza różne stylistyki i rozumienia pojęć „natura” i „kultura”. Festiwal w swoim założeniu ma prezentować bogactwo i różnorodność sztuki tańca, która nie pozostaje obojętna wobec otaczającej natury.

W ramach 2. edycji festiwalu będzie można zobaczyć:

27.04. (środa) g. 20.00 | ŚWIĘTO WIOSNY: PRELUDIUM | Monika Błaszczak i Luisa Mateo Dupleich Rozo, Polska, Boliwia | kup bilet

28.04. (czwartek) g. 20.00 | Landscape before catastrophe | Hygin Delimat, Austria | kup bilet

29.04. (piątek) g. 20.00 | Kurka Wodna albo urojenie | Polski Teatr Tańca, Polska | kup bilet

30.04. (sobota) g. 20.00 | SALVE REGINA | Jo Strømgren Kompani, Norwegia | kup bilet

Ponadto 29 kwietnia w Międzynarodowy Dzień Tańca o g. 19.00 odbędzie się NARODOWE TAŃCZENIE z udziałem artystów-tancerzy Polskiego Teatru Tańca, Zespołu Pieśni i Tańca "Śląsk" oraz Państwa - naszej wspaniałej publiczności.

 

BILETY

spektakl 70 pln (N), 40 pln (U) / dostępne w siedzibie Teatru oraz w serwisie bilety24.pl

karnet (4 spektakle) 210 pln (N), 120 pln (U) / dostępne wyłącznie w siedzibie Teatru w godzinach 10.00 - 18.00 (pn-pt) oraz na 30 min przed spektaklami repertuarowymi i wydarzeniami odbywającymi się przy ul. Taczaka 8 (pula karnetów jest limitowana)

PROGRAM

DZIEŃ PIERWSZY | 27.04. (środa) | g. 20.00
Święto Wiosny: Preludium
 to projekt Luisy Mateo Dupleich Rozo (Boliwia) i Moniki Błaszczak (Polska), obejmujący pracę choreograficzną, cykl filmów, tekstów i obiektów fotogrametrycznych zgłębiających procesy uzdrawiania, życia i budowania relacji.
Święto Wiosny: Preludium jest celebracją twórczej siły wiosny i aktem opłakiwania strat, których doświadczamy w czasach kryzysu klimatycznego jako wynik ludzkich działań. Wywodząc się z pokoleń, które doświadczyły wysiedleń, ludobójstwa i wojny, artystki na nowo wyobrażają sobie swój stosunek do swoich matczynych ziem w sposób, który honoruje i szanuje ziemię oraz jej pamięć. Splatają razem swoje migracyjne, miejskie, post-internetowe, południowoamerykańskie i wschodnioeuropejskie dziedzictwo w procesie celebrowania swojej queerowej płodności i sojuszu, rodząc nowe życie i zaznaczając siłę tego związku jako preludium do wieczności. Praca wpisuje się w szersze badania nad spektrum intymności i uczucia, nielinearnym czasem i hauntologicznymi aspektami ruchu.
Święto Wiosny: Preludium miało swoją premierę w Polskim Teatrze Tańca w Poznaniu w ramach Malta Festival 2021 i od tego czasu otrzymało wsparcie od Fundacji Promocji Polskiej Sztuki Współczesnej i Designu Vox-Artis, Funduszu Popierania Twórczości ZAIKS, Wydziału Kultury Urzędu Miasta Poznania, Sejf & Dym Recordings, Teatru Nowszego, Uniwersytetu Łódzkiego, Fundacji Talenty, MOS Gorzów, Auli Artis.
-------------------------------------

Koncept, choreografia, performans: Monika Błaszczak, Luisa Mateo Dupleich Rozo
Kostiumy: Tomasz Armada
Fotogrametria: Lucía López García-Montejo
Cyjanotopia: Mateusz Spich
Czas trwania: 45 minut

------------------------------------
Monika Błaszczak jest polsko-łemkowską choreografką, tancerką, artystką interdyscyplinarną i badaczką. Jako absolwentka Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance w Londynie oraz Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Poznaniu aktywnie wykorzystuje swoje doświadczenia do konstruowania wolnych od przemocy praktyk choreograficznych. W swojej pracy zajmuje się intersekcją hauntologii, ruchu i cielesności w czasach kryzysu klimatycznego, szczególnie w swoim długofalowym projekcie Solilokwium. Jest założycielką i członkinią kolektywu tanecznego MassHysteria. Prezentowała prace m.in. w Tate Modern, Lilian Baylis Studio Sadler’s Wells, The Barbican, V&A Museum, V.O. Curations, South London Gallery, The Place i innych.

Luisa Mateo Dupleich Rozo jest boliwijską artystką multidyscyplinarną, badaczką ruchu i ambasadorką kultury. Ukończywszy Escuela de Ballet Cubano-Boliviano w La Paz oraz Trinity Laban Conservatoire w Londynie w 2019 roku, Luisa zaprezentowała wiele performansów, dzieł choreograficznych i dźwiękowych w Londynie, Boliwii i Norwegii, oraz współpracowała z artystami multidyscyplinarnymi z całego świata.
Luisa zajmuje się procesami partycypacyjnymi, tworząc abstrakcyjne, sceniczne krajobrazy służące do projekcji naszej ludzkiej [pod]świadomości, poszukując alternatywnych języków i zbiorowych narracji, aby pozwolić ewoluować naszej nowoczesnej wrażliwości.

fot. Justyna Stachowska-Mazur

DZIEŃ DRUGI | 28.04. (czwartek) | g. 20.00 
Landscape before catastrophe
- choreograficzny obraz nieuchronności: rozpadu, zniszczenia i upadku z poprzedzającymi je okresami ciszy i spokoju. Hygin Delimat wkracza w ten naładowany emocjami krajobraz tanecznym solo, w którym nawiązuje śmiały dialog między wrażliwym ciałem a kruchą materią. W spektaklu pojawiają się odniesienia do uniwersalnych mitów o Atlasie i Syzyfie oraz do współczesności, między innymi do relacji człowieka z planetą. Balansując pomiędzy atmosferą frywolności a odpowiedzialności, Hygin Delimat prowadzi epicki dramat spotęgowany muzyką Henryka Góreckiego.
--------------------------------------------
Choreografia / wykonanie / scenografia: Hygin Delimat
Konsultacje dramaturgiczne: Bert Gstettner, Noemi Wagner, Łukasz Czapski
Projekt dźwięku: Hygin Delimat
Muzyka: Henryk Górecki – Symphony No.3, Op.36
Koprodukcja w ramach: Artist At Resort at the Tanz*Hotel Vienna
----------------------------------------------

Hygin Delimat - choreograf, tancerz, producent i reżyser światła pochodzący z Wrocławia, a zamieszkały w Wiedniu. Założyciel grupy Body Architects w Wiedniu, platformy Craft Choreography w Wiedniu i Mind Culture Podcast. Ukończył studia na kierunkach Tańca Współczesnego, Movement Research M.A. oraz Pedagogiki Tańca M.A. na Uniwersytecie Antona Brucknera w Linzu. W 2013 roku znalazł się w gronie stypendystów programu danceWEB. Jako tancerz pracował między innymi dla Elio Gervasiego, Georga Blaschkego, Williego Dornera, Liv O’Donoghue, Johanny Roggan, czy Roberta Clarka. Od 2011 roku tworzy własne prace choreograficzne. Był uczestnikiem rezydencji artystycznych w wielu miejscach Europy (Derida Dance Center Sofia, Michael Douglas Collective Kolonia, RedSapata Tanzfabrik Linz, O Espaco Do Tempo Montemor-O-Novo, Komuna//Warszawa, Klub Żak Gdańsk, Trois C-L Luxemburg), a także 32 Degrees East w Kampali. Stworzył choreografie dla Aura Dance Theatre, Opery Wrocławskiej, architekturforum oberosterreich i Hannesa Kerschbaumera. Współpracuje z wieloma artystami z dziedzin takich jak współczesna kompozycja, sztuki wizualne czy nowe media. W choreografii czerpie inspirację między innymi z ulicznych form ekspresji (breakdance, hip-hop, muzyka elektroniczna, tricking, parkour). Hygin jest zafascynowany eksplorowaniem ekstremalnych stanów performatywnych związanych z katastrofą i przetrwaniem.

fot. Festival Sola Belgrade

DZIEŃ TRZECI | 29.04. (piątek) | g. 19.00
NARODOWE TAŃCZENIE

z udziałem Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” im. Stanisława Hadyny, Zespołu Tańca Ludowego „Staropolanie”, Zespołu Pieśni i Tańca „Lusowiacy” i Zespołu Tańca Ludowego „Poligrodzianie”

DZIEŃ TRZECI | 29.04. (piątek) | g. 20.00
Kurka Wodna albo urojenie
 na motywach dramatów Stanisława Ignacego Witkiewicza „Kurka Wodna”, „Matka”, „Tumor Mózgowicz” i „Bellatrix”. Koło jest metaforą ludzkiego losu.

Cykliczna powtarzalność zdarzeń determinuje losy jednostek i społeczeństw, stając się niemożliwą do przezwyciężenia pułapką. Spektakl „Kurka wodna albo urojenie” jest próbą znalezienia ekwiwalentu dla tego doświadczenia egzystencjalnego w formie teatru tańca. Odczucie „dziwności istnienia”, absurdalność międzyludzkich sytuacji, brak harmonii, rozpad relacji składa się na dekadencki obraz świata pogrążonego w kryzysie, który zderzając się z rewolucją ostatecznie przestaje istnieć. Motywem przewodnim staje się dramat niespełnionego artysty, który starając się uciec od nieustającej udręki rozchwianych relacji osobistych i rodzinnych nie znajduje nic oprócz opresji i nudy, przerywanej krótkimi chwilami upojenia, i poczucia, że „wszystko to już raz było, tylko trochę inaczej”. Spektakl zatrzymuje się na granicy jawy i snu - i nie wiadomo, czy każda z postaci, które spotyka Edgar, istnieje faktycznie czy jest jedynie fantazmatem wyobraźni. Jesteśmy jak we śnie, jak w telewizyjnym reality show, w balansie pomiędzy narracją a manifestacją Czystej Formy - nic, co się wydarza, nie jest do końca realne - nawet śmierć, która tej samej postaci może przytrafić się wielokrotnie.

Spektakl został uznany za jedno z sześciu najlepszych wystawień polskiej klasyki w 2021 w VII Konkursie na Inscenizację Dawnych Dziel Literatury „Klasyka Żywa”. 

---------------------------------------------
Igor Gorzkowski - reżyseria i dramaturgia
Iwona Pasińska - choreografia
Zbigniew Kozub, Georg Friedrich Händel - muzyka
Andrzej Grabowski - scenografia i kostiumy
Adriana Cygankiewicz - współpraca kostiumograficzna, fryzury i makijaże
Marek Grabowski - video projekcje
W spektaklu wykorzystano utwór Sarabande Georga Friedricha Händla w wykonaniu Cameraty Cambrensis pod batutą Caroline Collier.
-------------------------------------------
Spektakl powstał w ramach dofinansowania ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

fot. Andrzej Grabowski

DZIEŃ CZWARTY | 30.04. (sobota) | g. 20.00
Życie może być udręką. To prawda. Gdzie zatem szukać ukojenia i pocieszenia? SALVE REGINA to wędrówka przez różne epoki, podróż w czasie poprzez stagnację i wzburzenie, władzę i niemoc, feudalizm i indywidualizm. Tytuł spektaklu nawiązuje do hymnu maryjnego, który od tysięcy lat daje nadzieję i pocieszenie potrzebującym. JSK kontynuje tę tradycję.

SALVE REGINA powstało w 2017 roku jako koprodukcja Jo Strømgren Kompani oraz Oslo Dance Ensemble, obecnie jest w caości realizowane przez JSK. Oslo Dance Ensemble zakończyło swoją działalność.
Pandemia covid-19 nie pozostała bez wpływu na sposobu odbioru spektaklu norweskich artystów. Tytuł zyskał nowego znaczenia, choć potrzeba ukojenia i nadziei jest uniwersalna, jak pokazuje rzeczywistość ciągle aktualna.
------------------------------------------
Choreografia i scenografia: Jo Strømgren 
Obsada: Ellen Lindblad, Henriette Hamli/Angela Dematté, Nora Svendsgård, Mikael Rønne, Jakub Medrzycki, Jon Filip Fahlstrøm/Jason Kittelberger
Kostiumy: Bregje van BalenReżyseria świateł: Stephen RolfeMuzyka: Claudio Monteverdi, Alessandro Scarlatti, Antonio Vivaldi, Jørgen Knudsen 
Dyrektor artystyczny, Oslo Dance Ensemble: Merete Lingjærde
Realizacja kostiumów: Johanna Sutinen
Film promocyjny: Tale Hendnes/Dansens Hus OsloDofinansowanie: Arts Council Norway
Czas trwania: 70 min

----------------------------------------
Jo Strømgren to wybitny choreograf, autor sztuk teatralnych. Jego performensy pokazywane były w 64 krajach, do tej pory stworzył ponad 150 spektakli. Urodził się w 1970 roku w norweskim Trondheim, gdzie uczył się baletu klasycznego oraz pracował przez kilka lat jako tancerz tańca współczesnego, zanim kontuzja zmusiła go do poszukiwań bardziej multi dyscyplinarnej kariery twórczej. Jako niezrzeszony choreograf często jest angażowany przez zespoły baletowe, wśród nich: Wiener Staatsopernballet, The Royal Danish Ballet, Staatsoper Nürnberg Ballet, Gothenburg Ballet, Ballet de l'Opera National du Rhin, Royal Swedish Ballet i inne. Obecnie jest związany z Narodowym Baletem Norweskim. Jo stworzył wiele przedstawień tańca współczesnego dla takich zespołów, jak: Cedar Lake Dance Company, Danish Dance Theatre, Carte Blanche Dance Company, Cloud Gate Ensemble, Scottish Dance Theatre, Helsinki Dance Company, Repertory Dance Theatre Utah, Iceland Dance Company, Bern Ballet, Staatsheater am Gärtnerplatz München czy Staatstheater Braunschweig. Jako reżyser teatralny specjalną miłością darzy dramaty Henrika Ibsena i głównie pracuje w teatrach skandynawskich: The Norwegian National Theatre, The Royal Danish Theatre, Reykjavik City Theatre, The National Theatre of Bergen, Malmö City Theatre. Na scenie międzynarodowej współpracował m.in. z Philadelphia Live Arts i Teatrem Puszkina w Moskwie. Jest także zaangażowany w reżyserię filmową, jeden współtworzonych przez niego filmów pt. „Closed” był prezentowany podczas 1. edycji MFTT „Granice natury - granice kultury” w 2021 roku.

fot. Erik Berg

Partnerzy i patroni medialni:

Logotypy partnerów i patronów medialnych