Mon, 04/01/2019 - 12:36
PREMIERA "Obiecana Ziemia Obiecana"
Data repertuaru

 

obiecana_ziemia_obiecana

29 kwietnia 2019 r. w Międzynarodowym Dniu Tańca zapraszamy na pierwszą premierę w ramach Roku Wyklętych. Będzie to teatralna epopeja, pokazująca wyklęcie Ziemi przez gatunek ludzki. Twórcami spektaklu są: Katarzyna Raduszyńska, reżyserka teatralna i dramatopisarka, Artur Bieńkowski, tancerz i choreograf związany z Teatrem Rozbark oraz scenograf i kostiumograf Paweł Walicki.

 

Przez 200 tysięcy lat naszej bytności na Ziemi dokonaliśmy rzeczy absolutnie wspaniałych i dobrych, ale również niewyobrażalnie złych. Wykluczenie, kiedyś znane jako selekcja naturalna stało się jedną z podstawowych zasad, rządzących naszym dzisiejszym światem. My, Homo Sapiens – jesteśmy rzeczywiście najbardziej rozwiniętym gatunkiem, który kiedykolwiek zasiedlał naszą planetę, ale zapomnieliśmy, że wraz z przywilejami idą w parze także obowiązki. Wciąż chętnie korzystamy z przywilejów, przyjmujących niekiedy karykaturalne formy takie jak wyzysk, niewolnictwo, rasizm, cenzura, dyskryminacja, prawo do stawiania się ponad innych i karania ich, deportacje i wiele, wiele innych. 

Próbując zrozumieć, dlaczego tak bardzo poniosła nas pycha i przekonanie o własnej omnipotencji, twórcy spektaklu patrzą na pojęcie wykluczenia nie tylko z punktu widzenia wykluczonych, ale przede wszystkim tych wykluczających. 

Co się kryje pod tymi wszystkimi działaniami? Najnowszy spektakl Polskiego Teatru Tańca jest epicką opowieścią o naszych dziejach, czytanych jako odwieczna historia wykluczania — począwszy od Wielkiego Wybuchu, aż po 2019 od atomu do sztucznej inteligencji. Widzowie będą mieć okazję szczególnie blisko spojrzeć na Człowieka i jego działania w imię szeroko pojętych praw. W jakim momencie znaleźliśmy się dzisiaj? Czy w najwłaściwszym dla naszego gatunku? Czy mamy jeszcze czas? Czy jesteśmy w samym środku końca czasu?

A może nakłujmy ten balon, którego wszyscy uczepiliśmy się i fruniemy – bo czy naprawdę jesteśmy aż tak lepsi od tych, którzy zostali na ziemi? Co ujrzymy z wysokości? Obiecaną Ziemię Obiecaną czy odwróconą utopię?

 

Scenariusz i reżyseria: Katarzyna Raduszyńska 
Choreografia: Artur Bieńkowski
Scenografia, video i kostiumy: Paweł Walicki 
Muzyka: Wojtek Zrałek-Kossakowski
Warsztaty głosu: Grzegorz Wierus
Współtworzą i występują: Amy Basley, Evelyn Blue, Julia Hałka, Paulina Jaksim, Victoria Kennett, Katarzyna Kulmińska, Katarzyna Rzetelska, Sandra Szatan, Emily Wong, Kacper Bożek, Jerzy Kaźmierczak, Dominik Kupka, Paweł Malicki, Brage Nordang, Michał Przybyła, Adrian Radwański, Dominik Więcek
Premiera: 29 kwietnia 2019 r., Aula Artis w Poznaniu 

 

Katarzyna Raduszyńska to reżyserka teatralna i dramatopisarka. Ukończyła Wydział Aktorski PWST we Wrocławiu i Wydział Reżyserii AT w Warszawie. Asystowała m.in. Krystianowi Lupie i Robertowi Wilsonowi. Zrealizowała kilkanaście przedstawień, wśród nich „Wieczór Trzech Króli” wg Shakespeare’a w Nowym Teatrze w Łodzi, “Wesele Figara” wg Beaumarchais w Nowym Teatrze w Słupsku oraz autorskie teksty. Jej najnowsza sztuka „Promised Land Hotel” została opublikowana w „Dialogu” w lutym 2016 i przetłumaczona na język rumuński. Beneficjentka stypendium badawczego w Sofii, stypendium MKiDN na napisanie sztuki teatralnej oraz stypendystka i rezydentka Funduszu Wyszehradzkiego w Bratysławie, gdzie pracowała nad powieścią „Czarnula” o Dolnym Śląsku. 

Artur Bieńkowski doświadczenie taneczne zdobywał podczas wielu warsztatów w Polsce i zagranicą m.in. w Izraelu, USA, Francji. W sezonie 2008/2009 związany z Teatrem Muzycznym w Gdyni, występując w całym repertuarze. W sezonie 2009/2010 związany z Teatrem w Radomiu i Art Project Ballet w Warszawie. Prezentował własne projekty podczas festiwali muzycznych jak np.: Open'er w Gdyni czy Audioriver. Od sezonu 2010 związany z Polskim Teatrem Tańca, biorąc udział w pełnym repertuarze i występując w spektaklach takich choreografow jak: Ohad Naharin, Jo Strongren, Ewa Wycichowska, Thierry Verger, Nadar Rosano. W sezonie 2015/2016 rozpoczął wspołpracę z Teatrem ROZBARK w Bytomiu, występując w choreografiach Anny Piotrowskiej oraz duetu Ivgi&Greben. Od 2015 współpracuje także z Erezem Zoharem z Izraela. Regularnie uczestniczy w warsztatach GaGa (Yoshifumi Inao, Noa Zuk, Sharon Eyal, Erez Zohar, Bossmat Nussan, a także wielu innych). 

Paweł Walicki to scenograf, reżyser filmow animowanych, tworca filmowy. Absolwent ASP w Poznaniu i podyplomowej scenografii w krakowskiej ASP. Dyplom obronił u prof. Andrzeja Kreutz Majewskiego,a była to scenografia do „Jeziora łabędziego” w Teatrze Wielkim, w Warszawie. Jego film „Jak bog Maior utracił tron” był wielokrotnie nagradzany. W 2014 otrzymał Złotą Maskę za scenografię do spektaklu „Bobiczek” w reż. Łukasza Kosa, z Teatru Zagłębie w Sosnowcu. Jest autorem kilkudziesięciu scenografii teatralnych i filmowych, ostatnio pracował w Bayerische Staatsoper, gdzie przygotował scenografię do opery „Kannst du pfeifen, Johanna?” w reż. Łukasza Kosa. Obecnie rysuje pełnometrażowy film animowany „Zabij to i wyjedź z tego miasta” w reż. Mariusza Wilczyńskiego. 

Grzegorz Wierus od 2012 r. związany jest z Teatrem Wielkim im. St. Moniuszki w Poznaniu. Od 2010 r. współpracuje z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina. Dyrygował ponadto m.in. takimi zespołami jak: Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, Orkiestra Symfoniczna i Kameralna oraz Chór Akademii Muzycznej w Krakowie, Szeged Symphony Orchestra czy Moravska Filharmonie w Ołomuńcu. Istotną cześć jego działalności stanowią projekty związane z muzyką współczesną i alternatywną, a także działania muzyczno-teatralne.

Wojtek Zrałek-Kossakowski to artysta pogranicza teatru i muzyki. Nagradzany dramaturg, autor scenariuszy, reżyser i twórca muzyki pracujący w Polsce (m. in. w warszawskim Teatrze Studio, gdańskim Teatrze Wybrzeże, poznańskim Teatrze Nowym) i w Niemczech (Maxim Gorki Theater w Berlinie). Autor cieszących się dużym uznaniem słuchowisk realizowanych m. in. z Marcinem Lenarczykiem, Martą Malikowską i Marcinem Maseckim. Animator kultury i kurator, tworzył program muzyczny 7. Berlin Biennale, festiwalu Łódź 4 Kultur, warszawskiego Centrum Kultury Nowy Wspaniały Świat. Członek zespołu Krytyki Politycznej. Okazjonalnie tłumacz, publicysta i DJ.

 

Ideą „Roku Wyklętych” jest analiza różnych aspektów wyklęcia. Pragniemy zainspirować do rozważania sytuacji wyklętych, z różnych powodów, postaci historycznych, fikcyjnych, idei lub rzeczy. Podejmowanie tematu wyklęcia może obejmować zarówno punkt widzenia wyklętych jak i wyklinających. Taka wielobiegunowa analiza pojęcia wyklęcia i przedstawienie towarzyszących mu emocji da szansę silnych doznań artystycznych, estetycznych i intelektualnych naszym widzom. Jednocześnie ma też być zaczynem do twórczej dyskusji.

 

Bilety na spektakl dostępne na stronie bilety24.pl, w Centrum Informacji Kulturalnej (dawniej: CIM, ul. Ratajczaka 44) oraz na godzinę przed spektaklem w Auli Artis (ul. T. Kutrzeby 10). 

 

Patroni i partnerzy Roku Wyklętych Polskiego Teatru Tańca

logotypy patronaty medialne

 

plakat_obiecana_ziemia_obiecana

Miasto

Poznań