31.12.2019
Badamy potrzeby widowni w ramach projektu CLASH!
clash

Licząc, że w czasie świąteczno – noworocznym znajdą Państwo dla nas chwilę czasu, zapraszamy do wypełnienia ankiety, która pomoże nam lepiej poznać potrzeby i upodobania publiczności Polskiego Teatru Tańca. 

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeV0UfDDk286cLzBJqMWQUzM4kG5YtWBnVbKTQjjUfSP_6FYg/viewform?usp=sf_link

Przygotowaliśmy ją podczas seminarium wewnętrznego w ramach unijnego projektu „Clash! Kiedy zderza się taniec klasyczny i współczesny i powstają nowe formy”, koordynowanego przez Baletto di Roma, w którym jednym z partnerów – obok Sapienza – University of Rome (Włochy), Derida Dance (Bułgaria), 420People (Czechy), Companhia de Dança de Almada (Portugalia) – jest Polski Teatr Tańca. 

Zakończenie roku 2019 to dobry moment, aby podsumować pewien etap w realizacji projektu „Clash!”. Tworzy on płaszczyznę spotkania pomiędzy tańcem współczesnym i klasycznym, obejmując takie sfery działania, jak trening tancerza, budowanie publiczności czy zarządzanie zespołem tańca. Partnerzy projektu, uwzględniając różnorodność kodów tańca współczesnego, podejmują wyzwanie, jakim jest wprowadzenie nowych narzędzi twórczych, marketingowych i pedagogicznych do własnej praktyki. W 2019 roku wymiana doświadczeń odbywa się w formie laboratoriów, seminariów i publicznych dyskusji. Kolejnym etapem współpracy będzie artystyczna kreacja i prezentacja spektakli w krajach, z których wywodzą się zaangażowani w projekt partnerzy. 

Laboratoria z udziałem wszystkich partnerów projektu, i to zarówno ekspertów, jak tancerzy, polegały na dzieleniu się nowymi, kreatywnymi metodami pedagogicznymi i praktykami choreograficznymi, refleksją, jak sprawić, aby wiedza o tym, czym jest taniec, była dla widzów bardziej dostępna oraz pomysłami, jak angażować lokalne społeczności w swoje działania i umacniać ofertę kulturalną w ramach tzw. marketingu terytorialnego. Aby dać Państwu wyobrażanie, jak wyglądały laboratoria, przytaczamy opis laboratorium o budowaniu widowni, które odbyło się w Almadzie od 25 do 27 kwietnia 2019. Program obejmował lekcję z zespołem Companhia de Dança de Almada, następnie wykład eksperta Letizia Gioia Monda z University la Sapienza, warsztat contemporary dance dla studentów Ca.DA School, z choreografem Bruno Duarte i kolejne warsztaty, które poprowadziła Francesca Magnini (technika Zena Rommet Floor Barre®), Katarzyna Rzetelska z Polskiego Teatru Tańca (Pilates dla tancerzy), Jivko Jeliazkov i Václav Kuneš (Contemporary Dance) dla profesjonalistów i studentów. 

Wspólnym celem partnerów projektu było opracowanie Strategii Wzmocnienia Zawodowego (Professional Empowerment Strategy). 3 kluczowe obszary projektu – trening tancerza, rozwój widowni oraz komunikację i marketing – spoiła zasada ciała jako miejsca wiedzy, zdolnego do dostarczenia modeli i nadania wartości kolektywnemu zaangażowaniu i społecznej wymianie, którą potrafi stworzyć praktykowanie tańca. „Clash!” oznacza stosunek do eksploracji, rozumienia, odczucia i badania tańca jako narzędzia ludzkiej ekspresji – „zderzanie” technik ma wspomóc w odkrywaniu nowych metod ekspresji i komunikacji z innymi. Niezwykle istotna jest w tym procesie rola pedagoga – eksperta z doświadczeniem teoretycznym i praktycznym, posiadającego umiejętność integrowania tradycji i innowacji oraz kształcenia nie tylko fizycznej formy, ale i kreatywności, a także zdolnego uświadamiać ważność tej dziedziny wiedzy w kontekście lokalnym i międzynarodowym. W oparciu o strategię, od września do listopada 2019 wszyscy partnerzy przeprowadzili 3 wewnętrzne seminaria, z których każde poruszało 3 tematy zawarte w Strategii, a następnie wybrali temat do seminarium zewnętrznego. Pierwszym z 5 partnerów, który zorganizował seminarium zewnętrzne, był Polski Teatr Tańca        (22.09), koncentrując się na temacie treningu tancerza, prewencyjnej roli pilatesa w zapobieganiu kontuzjom podczas lekcji baletu, stylizacji fragmentów współczesnej choreografii na taniec ludowy czy budowaniu zaufania w grupie przez improwizację. 

Więcej o seminarium

Podczas zewnętrznego seminarium przygotowanego 5.10 przez, Companhia de Dança de Almada na temat promocji i marketingu, dyskutowano o znaczeniu festiwali tańca w promocji współczesnej choreografii oraz interakcjach pomiędzy tradycją i innowacyjnością w kulturalnym programowaniu. 

Więcej o seminarium 

Zespól 420People przygotował 5 – godzinne seminarium dla studentów tańca i profesjonalnych tancerzy, akcentując wagę codziennej praktyki i indywidualności każdego z tancerzy. Derida Dance Company/Art Link Foundation także zaproponowały 2 seminaria zewnętrz poświęcone treningowi tancerza. 27 listopada w Rzymie odbyło się seminarium na temat komunikacji i dyplomacji kulturalnej, przez Baletto di Roma. 

Więcej o seminarium 

Projekt „CLASH! When classic and contemporary dance collide and new forms emerge”/„Kiedy zderza się taniec klasyczny i współczesny i powstają nowe formy”  współfinansowany jest  w ramach unijnego programu KREATYWNA EUROPA (Grant Agreement No 2018-2032/001-001).

Więcej o projekcie: http://clashproject.eu/