WSZYSCY JESTEŚMY BOGAMI
Doświadczenie aktorskie i reżyserskie Tomasza Rodowicza zaprowadziło go przez lata do realizacji idei chorei, czyli połączenia śpiewu, słowa i ruchu w jednym dziele scenicznym. Zaproszony do współpracy z Polskim Teatrem Tańca chciał podzielić się tym doświadczeniem z teatrem sytuującym się także pomiędzy różnymi dyscyplinami i do tej pory łączącym w swoich przedstawieniach głównie słowo i ruch.
Tym razem proces twórczy zaczął się inaczej - od pieśni, od pracy nad głosem, od poznania starogreckich słów tragedii i hymnów oraz przechwycenia muzyki chórów antycznych. Zaczęło się zatem od wędrówki po inspiracje do Starożytnej Grecji i mitów śródziemnomorskich, konstytuujących naszą kulturę. Starogreckie pieśni wyznaczały pierwszy rytm poszukiwań oraz były bodźcem do tworzenia warstwy narracyjnej spektaklu „Wszyscy jesteśmy Bogami” będąc kompilacją kilku tekstów starożytnej kultury, na którą składają się hymn delficki, fragmenty z Antygony Sofoklesa, Orestesa, Ifigenii oraz Bachantek Eurypidesa, a także hymn orficki - współcześnie zaaranżowane muzycznie przez Tomasza Krzyżanowskiego. Wyjątek stanowią dwie pieśni - Katolophyromai zaczerpnięte z Orestesa i Metemoi z Ifigenii, które są zabytkami muzycznymi wywiedzionymi z oryginalnych antycznych zapisów muzycznych tragedii.
Ten antyczny rys bliski stylowi Rodowicza można dostrzec na kilku jeszcze poziomach spektaklu, przede wszystkim pojawi się bohater zbiorowy przypominający nieco chór grecki - przywołuje on przecież poprzez pieśni konflikty postaci, które przeciwstawiały się raz bogom, raz ludziom nie mogąc zaznać ukojenia. Współczesny konflikt przesuwa się w stronę wewnętrznego rozdarcia i podróży, którą każdy musi odbyć sam, a boskość odnajdujemy w spotkaniu z drugim człowiekiem. Ten konflikt bosko-ludzki, ludzko-ludzki i nasz wewnętrzny wyznacza drogę, którą trzeba przejść, aby to, co wypalone, mogło się odrodzić, wpisując się w ideę wiecznego powrotu.
Iwona Pasińska zaprosiła Tomasza Rodowicza, aby wraz z jej zespołem zainicjował jubileuszowy rok 45. lecia istnienia Polskiego Teatru Tańca, a Tomasz Rodowicz zaprasza do wędrówki do symbolicznych korzeni naszej kultury.
Anna Królica
Recencje:
http://kultura.poznan.pl/mim/kultura/news/relacje-recenzje-opinie,c,9/boskie-upadki,123263.html
http://teatralny.pl/recenzje/ewolucja,2478.html
Dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury .

Scenariusz i reżyseria:
Tomasz Rodowicz
Asystent reżysera:
Katarzyna Rzetelska
Muzyka:
Tomasz Krzyżanowski
Kierownictwo muzyczne:
Grzegorz Wierus
Kostiumy:
Joanna Klimas
Scenografia:
Andrzej Grabowski
Dramaturgia:
Anna Królica
Opieka choreograficzna:
Iwona Pasińska
Obsada premierowa:
Artyści - tancerze:
Kacper Bożek, Julia Hałka, Paulina Jaksim, Katarzyna Kulmińska, Dominik Kupka, Volodymyr Makovskyi, Michał Przybyła, Adrian Radwański, Katarzyna Rzetelska, Sandra Szatan, Dominik Więcek, Emily Wong - Adryańczyk
Artyści – muzycy:
kwartet jazzowy: Andrzej Konieczny, Krzysztof Baranowski, Kacper Krupa, Jakub Miarczyński
kwartet smyczkowy: Kinga Dobryniewska, Michalina Matias, Jan Bałaban i Szymon Walenciak
Światła:
Przemysław Gapczyński
Obsługa dźwięku:
Zuzanna Majewska
Obsługa projekcji:
Daniel Wiśniewski
Obsługa sceny:
Grzegorz Potocki, Andrzej Przybyszewski
Koordynator ds. produkcji:
Robert Chodyła
Premiera: 12 września 2018 roku, w 45. rocznicę założenia Polskiego Teatru Tańca